ekonomisk frihet, enkelhet, Familjeliv, Livsstil, vår ekonomi

Resan – men kom igen..hur gick det då?

Nu blev det ett lite för långt uppehåll här igen…eller kanske inte ändå det var ju trots allt fortfarande sommarlov och mer frestande att fixa i trädgården, måla och plocka bär. Nu är dock vardagen tillbaka på riktigt och det finns tid för både läsning och skrivande…härligt. Under sommaren skrev Maribel ett inlägg på Instagram om att ha ett liv som man inte behöver ta semester ifrån och det är just så det känns att vara lika glad när semestern börjar som när den är slut. Omväxling men mellan två lika goda ting.

Nu ska jag då försöka mig på att sammanfatta sommaren ur ekonomiskt perspektiv för jag dristar mig ändå till att tro att det är därför många hittar hit. Flum om #bättrelivtillhalvapriset i all ära men hur ser siffrorna ut egentligen.

Som jag skrev i det senaste inlägget så gjorde vi innan avfärd en budget med stor osäkerhet på grund av att vi inte hade gjort en sån här resa tidigare.  Vi trodde dock att utfallet borde landa någonstans emellan vår tänkta budget på 50 000 kr och en ”värsta falls budget” på 80 000 kr. En osäkerhet som vi var beredda att leva med. Vill också påpeka att vårt syfte aldrig har varit att resa så billigt som möjligt utan att resa på ett sätt som ger oss maximalt värde per krona. Det är heller inte miljövänligt att resa men vi vill inte i onödan bidra till stora utsläpp så detta påverkar också våra val. Det betyder tillexempel att vi äter ute ibland även om det är mycket dyrare men inte slentrianmässigt varje mål och varje dag, vi väljer mycket lokal mat var vi än är. Att vi valde bilen istället för att flyga och att vi gjorde oss omaket att leta reda på gasmackar. Det innebär också att vi hellre väljer ett hotell med rum där vi alla kan vara tillsammans än ett där vi kan bo lite billigare men i olika rum.

Resan som helhet slutade med bruttokostnad på 72 000 kr och eftersom vi hyrde ut vårt boende på hemmaplan med en intäkt efter avgifter, skatt etc slutade på 20 000 kr så var nettokostnaden totalt för vår semester 52 000 kr för totalt 42 dagar på resa.

På vägen ner till Vigo (350 mil från dörr till dörr varav ca 300 mil bil) så hade vi bara 5 dagar på oss och därför så valde vi att åka färja från Sverige till Tyskland). Det var inte billigt men sparade en resdag, vi sov gott ombord och åt frukust på båten vilket gjorde att vi vid 9 den andra morgonen startade i Kiel med  laddade batterier för en resa som skulle gå till Holland där vi hittade ett hotell i en liten stad vilket trots några få timmar där gav oss en liten smak av Holland. Därifrån fortsatte vi till Frankrike där vi bodde på ett F1 hotell vilket var den enda riktigt dåliga hotellet på vägen, med både dusch och toalett i korridoren och med två separata rum var det inte optimalt för en familj. Därifrån åkte vi till San Sebastian där vi bodde i en trevlig campingstuga uppe i bergen (där det även fanns pool vilket barnen uppskattade efter resan) och sen sista sträckan tvärs över norra Spanien för att komma fram till Vigo. Resan ner gick på totalt 16 500 kr. (Färja 4900, Tre övernattningar 4 000, Gas/Bensin 3200, biltullar 1000 kr, Utemat/Fika/Glass/Godis 1600, Livsmedel 1 800) .

Processed with MOLDIV
Färjan lämnar Göteborg, Mysigt hotel i Holland, En iskaffe (vi delar på en stor såklart), Poolen i San Sebastian var uppskattad efter många timmar i bil.

Väl på plats i Coruxo strax utanför Vigo så hade vi 28 dagar bokat på ett och samma ställe boendet kostade oss 19500 kr för hela perioden. Vi valde boende utifrån att vi skulle kunna trivas ”hemma” och vi hade en stor terass och en relativt rymligt hus med egen ingång. Vi gjorde ett antal dagsutflykter (Monte Aloia, Porto, Santiago de Compostela, Valenca, Area Cova) med bil men i stort sett levde vi som hemma och lät bilen vila nästan alla dagar. En stor behållning för oss på den här typen av resor är att bara promenera runt i kvarteren där vi bor och se hur livet pågår. Handla i de lokala butikerna (Livsmedelsaffär, bagare, slaktare, fruktaffär etc). Vi åt 4 av 5 måltider hemma men åt också ute främst lunch då det är mellan 14-16 på eftermiddagen och ofta finns en trerätters lunch till ett bra pris inklusive dryck. Middag i Spanien är ganska sent och då började barnen bli väldigt trötta så det gjorde vi bara någon enstaka gång. Däremot så åt vi glass och tog en kaffe eller öl på stranden nästan varje dag. Den överlägset största utgiften på plats var mat och vi provade oss fram i alla butiker vilket lågt ifrån alltid betydde det billigaste alternativet utan vårt mål var att testa så mycket som möjligt. Vår utgift för mat var dubbelt så hög som hemma men väl värt det så det var en möjlighet att prova oss fram bland hela utbudet. De överlägset flesta dagarna bestod i att vi åt frukost, gick en promenad till affären, lagade lunch varefter vi antingen åt denna hemma eller tog med den som picknick till stranden. Eftermiddagen tillbringade vi på stranden och på vägen hem tog vi ofta en glass/öl. Väl hemma lagade vi middag och åt den på terassen medan solen gick ner… Våra 28 dagar i Coruxo slutade på 17 500 kr. (8 000 mat, 3 000 restaurang, 2 500 glass/öl/kaffe, 1000 kr transport, 3000 kr inträden, presenter, övrigt).

Vårt tillfälliga hem i Coruxo! Barnen, maten och utsikten!

Sen var det dags att resa hem! Vi valde att ta en liten omväg hemåt för att hälsa på goda vänner som bor söder om Barcelona varför hemresan blev nästan 400 mil denna gång endast i bil utan färja. Dock tog vi 10 dagar på oss hemåt så det blev inte bara körning. Inför hemresan hade vi tagit reda på lite bättre hur vi skulle hitta gasmackar och det blev både ett äventyr där vi fick se många intressanta bakgårdar och ställen där gasmackarna fanns. Vi var dock väldigt nöjda med att både spara miljö och pengar på att köra gas på vägen hem och även om vi fick köra några få mil på bensin även på hemvägen så parkerade vi bilen hemma i Leksand med en halv tank spansk bensin fortfarande kvar. Första dagen körde vi tvärs över Spanien 110 mil vilket var en väldigt lång dag men sedan stannade vi 3 dagar hos våra vänner och fick möjlighet att åka båt, bada, umgås och äta gott. Resan vidare gick till Frankrike där vi hittade ett enkelt hotel centralt i en supermysig lite fransk stad. Efter det följde resans troligen drygaste resdag. Massor med köer och över 40 grader varmt. Eftersom vi satt i kö så kom vi väldigt sent fram till vad som var ett fint sydtyskt ”Hof” men vi var så trötta att alla mest var sura. Vi insåg dessutom att vi inte hade nästa övernattning bokad så jag och Maribel satt upp halva natten och letade. Vi hittade tillsist ett bra boende via AirBnB och resan gick vidare mot norra Tyskland och Luneburg. Det visade sig vara en riktig lyckträff – ett tidigare kafé i centrala stan som gjorts om till lägenhet. En jättefin stad eftersom vi tog två övernattningar här hade vi tid att vila upp oss lite och få en riktigt skön ”slappardag”. Sen gick resan vidare mot Malmö där vi bodde på ett klassikt svenskt väghotell  och efter en livlig natt där dottern lyckades ramla ur sängen och skada sig så gick vi nästa morgon till inspelningen av SVT´s Sommarlovsprogram och barnen fick se sommarskuggan på riktigt (alla föräldrar förstår:-) Sen sista sträckan hem till Leksand och vi fick sova i våra egna sängar igen efter totalt 6 veckor på resa, skönt! Hemresan gick på totalt 19 000 kr (fem övernattningar 6 000, Gas/Bensin 3 000, biltullar/broavgifter 2500 kr, Utemat/Fika/Glass/Godis 3000, Livsmedel 3 500, presenter/övrigt 1000). Detta var mer en nedresan men det var också mer av en semester i sig med fler upplevelser.

Processed with MOLDIV
På hemvägen hittade vi gasmackarna, en liten kapten, på promenad, marknad i Luneburg!

Vi var väldigt nöjda med vår resa framförallt resmålet i sig då Coruxo passade oss utmärkt med ”byliv”, vacker natur, mest lokal turism, relativt lugn och inte allt för höga sommartemperaturer. Men även resan dit och därifrån var en upplevelse och även om det var mycket bilåkning så fick vi även titta in i lite mindre samhällen i de länder vi passerade antingen på jakt efter en gasmack eller för att övernatta. Vi lärde oss att det funkade bra att köra cirka 6-7 timmar per dag med barnen (tre pass á cirka 2 timmar) men när det blev längre blev det drygt) att köra kortare går ju också bra men när man ska transportera sig långt och har många resdagar i sträck känns det lite drygt att packa ur och i för ganska få mil. Vi lärde oss även att det är väldigt mycket värt för oss som familj att kunna bo tillsammans och inte i olika hotellrum. Vi vill också hellre bo en bit från ”motorvägen” även om det kan tyckas smidigt att bo på ett väghotell.

Vår resa är på intet sätt den allra billigaste resan man kan göra och som sagt det är inte heller fokus för oss utan att få så mycket värde för pengarna som möjligt samtidigt som vi inte påverkar miljön onödigt negativt. Å andra sidan om vi tillexempel valt att flyga ner och bo på hotell under hela vistelsen (utan att hyra ut hemma), ätit alla måltider ute hade detta med lätthet kunnat på 150 000 kr eller mer. Hade vi valt att istället för att resa sällan och vara borta länge bytt detta mot 4 chartersemestrar (i högsäsong) hade kostnaden och miljöpåverkan)kunnat bli uppåt det fyrdubbla eller mer mot vad vi nu lade ut. Detta är kort sagt #bättrelivtillhalvapriset för oss.

Vi kommer troligen återkomma till den här resan i flera inlägg och det här med att hyra ut vårt eget boende är också ett kapitel för sig som vi behöver återkomma till. Kommentera gärna om ni har några funderingar på detta eller tänker på ämnen som ni skulle vilja att vi tar upp framöver! Nu är vi tillbaka och jag är väldigt sugen på att skriva:-)

21 reaktioner till “Resan – men kom igen..hur gick det då?”

1. Man kan ju alltid fundera på alternativkostnaden också – även om ni hade varit hemma hela sommaren hade det säkert blivit en del utflykter och utemat också, så det är ju inte 72 000/52 000 mot 0 kr.

1. Hej och tack för din kommentar,

Visst är det så och för att göra detta jämförbart så skulle jag dra bort 25 000 från den 52 000. Om vi hade varit hemma i 6 veckor så hade det gått 15 000 vilket är vår ordinarie budget för mat, kläder, utflykter, fika etc och utöver det en vanlig sommar budget på 10 000 extra vilket skulle ha gått till dagsutflykter och kanske någon stughyra några dagar eller ett besök på någon nöjespark etc. Den extra kostnaden blev alltså 52-25 = 27 000 kr vilket till stor del handlar om att vi transporterade oss väldigt långt till destinationen och att vi väl på plats provade oss fram både med livsmedelsaffärer och restauranger för att se vad som var bra på ett helt annat sätt än vad vi hade gjort hemma där vi redan har den erfarenheten.

1. Hej,

Visst sparar man pengar på att stanna hemma och det gör vi ju också väldigt ofta. En sån här kostnad ska slås ut över några år. Sen är det ju iofs inte säker att man sparar alla pengar för att man stannar i Sverige. Vi har ju ett ganska avlångt land där det går att köra/åka långt och det är heller inte jättebilligt att bo på hotel, camping eller AirBnB i Sverige. Men som sagt att stanna hemma är billigt och ofta väldigt bra…det är därför vi väljer det i 2 fall av 3:-)

2. Intressant läsning.
    Nu fick ni en fin resa, där själva färden blev endel av upplevelsen. Men behöver man inte bilen där ner kan man överväga att ta flyget (yes miljö bla bla).

Förra året flög vi hela familjen för 5 – 7 tSEK. Hyrde hus 3 veckor (20 tSEK) och åt samtliga middagar ut. Totalt landade vi runt 50 tSEK. Uthyrning sitt hus på det -20 tSEK, plus avdrag för alternativ kostnad i swe -20 tSEK, så landar man på fina 10 tSEK för hela upplevelsen =)

1. Hej och tack för din kommentar,

Visst är det möjligt att hitta bra erbjudanden på flyg men det känns inte längre intressant för oss att flyga på sträckor som vi kan köra. Detta av skälen att vi har tid, att vi upplever att man kan uppleva något under vägen och att vi inte i onödan vill bidra till onödiga utsläpp även om vår del är liten.

Din jämförelse haltar ju lite också eftersom du jämför er resa på 3 veckor med vår resa på 6 veckor och er vad det verkar högre budget på hemmaplan med vår lägre samt utgår ifrån att du kan få samma hyra hemma på 3 veckor som vi fick netto på 6. Det är såklart möjligt att ert boende går att hyra ut för mer än vårt och att ni dessutom inte hyr ut sedan tidigare och därför får allt skattefritt men det är likväl en haltande jämförelse.

Oavsett det så vill jag tacka dig för dina erfarenheter och att du delar med dig det förhöjer kvalitet på bloggen att många kommer med sina personliga exempel både ur spar och miljö perspektiv som jämförelse.

Gilla

3. Spännande läsning! Tack för att ni delar med er av era lärdomar ☺️ Vill gärna höra om uthyrningen också, känns som att sånt kräver lite mod att göra. Iaf första gången..

1. Hej och tack för din kommentar,

Vi har tänkt att skriva ett inlägg om uthyrningen av vårt hem och vilka lärdomar som vi dragit av detta. Tror att vårt ”mod” delvis kom ifrån att vi gjort en del annorlunda saker de senaste åren och nu börjar bli vana men också att vi under de senaste åren hyrt via AirBnB fler gånger och väldigt olika boenden både själva och tillsammans med barnen det betyder att vi sett lite olika lösningar och förstod vad som kunde förväntas av oss för att våra gäster skulle trivas.

Gilla

4. Kul att läsa! Vill du/ni berätta mer om hur ni gör med mat på resorna? Jag tycker det är svårt att ta med eget, framför allt om en bor på hotell och inte kan laga egen mat kvällen innan…

1. Hej och tack för din kommentar,

Det kanske är ett inlägg för sig…något som jag faktiskt funderat på inte bara vad gäller den här resan utan ”matsäck” i alla sammanhang på resor och utflykter, det får nog bli ett eget inlägg. En grej som vi gör under resa är att vi släpper lite på vår ”mat standard” och låter barnen äta nudlar (vilket dom älskar) ibland, köper bröd ost och chark, frukt och grönsaker, nötter, snacks, kakor etc så att vi alltid har en välfylld kasse med saker att ta till. På den senaste resan upptäckte vi också att vi gillar sardiner (vi inte barnen..) då blev det en stapelvara att ta till. Men som sagt här finns det nog underlag för ett helt inlägg…

Gilla

5. Tycker det verkar som en fantastisk resa!
    Vi funderar på att bila till Korsika nästa sommar med gasbilen och undrar lite hur ni hittade mackarna? Bara Google maps? En app? Vilken i så fall?
    Vår upplevelse är i Norge och Danmark att dessa gasmackar ibland är stängda eller att man inte kan tanka med utländska kort? Men så kanske det inte är neråt i Europa?
    Håller med om att man hamnar på lite udda ställen när man kör till gasmackar, kul!
    /C

1. Hej och tack för din kommentar,

Vi använde oss av webbplatsen http://cngeurope.com när vi hittat en adress till en mack efter vägen la vi in den i GPS’s en på mobilen och så blev det vårt nästa mål efter resan på så vis hittade vi mackar på vägen hem och det gick oftast bra. Vid ett tillfälle i Frankrike hamnade vi vid en mack som var stängd och i Tyskland var det en som hade slut på gas av den anledningen så gick det en halv tank bensin även på hemvägen. Det var lite olika system också vilket man fick vänja sig vid tillexempel behövde man i Frankrike hålla in startknappen under hela tankningen och innan vi förstod det så var det en del trixande när vi trodde att gasen var slut i macken.

Har inte tankat i Norge eller Danmark sedan vi köpte den här bilen för snart 1 1/2 år sedan så vet inte hur det funkar där så det är ju bra info att veta att det kan vara svårt.

Gilla

6. Det var intressant att läsa de två inläggen. Har ni något tidigare inlägg om hur semester på hemorten kostar?
    Pengarna som användes upp i semestern, var de specifikt avsatta i årsbudgeten?
    Kommer ni att testa resa med tåg framöver eller är det än så länge oekonomiskt?

1. Hej och tack för din kommentar,

Kan inte komma på att vi skrivit ett sammanfattande inlägg och semester på hemmaplan ur ett ekonomiskt perspektiv (kanske blir något för nästa sommar när vi har ett bra exempel:-) Däremot har vi vanligen en extra budget på 10 000 varje sommar utöver vad vi gör av med under vanliga månader. Pengarna som användes upp under semestern var denna ordinarie sommarbudget 15 000 + 10 000 kompletterat med pengar som vi sparar tillsammans med barnen för att kunna göra lite större resor från den ”fonden” gjorde vi denna sommar ett uttag på 27 000 kr för att täcka extrakostnaden. Lite om hur vi tänker kring sparande till/med barnen har vi beskrivit i detta inlägg https://enkelboning.com/2019/04/10/ska-man-spara-till-barnen/

När det gäller tåg så tror jag inte vi kommer åka på en liknande resa i närtid med tåg då det skulle innebära väldigt många byten och troligen väldigt stora kostnader. Om vi ska åka kortare sträckor och/eller när inte hela familjen åker så tar vi gärna tåg. Troligen skulle även en resa med tåg för vår familj ha en större klimatpåverkan än vår nuvarande bilresa då vi åker i en full bil som också går på biogas.

Gilla

7. Otroligt spännande läsning! Är mitt i en bilning England – Sverige och vill i framtiden bo i Spanien och kommer då bila hem (med en framtida familj). Gillar erat tänkesätt, speciellt ang upplevelse vs pengar. Tycker ni har gjort helt rätt, hoppas kunna göra liknande i framtiden!